Podávanie podnetov na Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou

21.06.2023

V akej veci sa môžem obrátiť na Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou? Existuje nejaký návod, ako podnet podať?

JUDr. Radmila Strejčková

Nie všetky podania týkajúce sa poskytovania zdravotnej starostlivosti rieši úrad. Z tohto dôvodu úrad vytvoril portál podnetov: https://portalpodnetov.udzs-sk.sk/, ktorý môže byť nápomocný pri správnom podaní podania.

S čím úrad vie pomôcť

Ak sa podávateľ domnieva, že mu zdravotná starostlivosť nebola poskytnutá správne, úrad odporúča nasledovný postup (§ 17 zák. č. 576/2004 Z.z. o zdravotnej starostlivosti):

  • požiadať poskytovateľa zdravotnej starostlivosti o nápravu - žiadosť sa podáva písomne a poskytovateľ zdravotnej starostlivosti je povinný písomne informovať podávateľa o spôsobe vybavenia jeho žiadosti najneskôr do 30 dní odo dňa jej podania, ak z obsahu žiadosti nevyplýva nutnosť konať bezodkladne alebo v kratšej lehote,
  • ak podávateľ požiadal poskytovateľa zdravotnej starostlivosti o nápravu, avšak aj napriek tomu nie je s riešením svojej žiadosti spokojný, resp. nedošlo k požadovanej náprave, môže podať úradu podnet na výkon dohľadu nad zdravotnou starostlivosťou.

Úrad vykonáva dohľad nad poskytovaním zdravotnej starostlivosti tým, že dohliada na správne poskytovanie zdravotnej starostlivosti a vedenie zdravotnej dokumentácie. V zmysle platnej legislatívy je úrad oprávnený preverovať správnosť diagnostických a terapeutických postupov, pričom vychádza zo záznamov v zdravotnej dokumentácii, a môže preveriť len tie, podávateľom predostreté skutočnosti, ktoré sa prostriedkami dohľadu dajú verifikovať. Jeho kompetencie sú kogentne vymedzené zákonom č. 581/2004 Z. z. o zdravotných poisťovniach, dohľade nad zdravotnou starostlivosťou a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.

Podrobný návod, ako podať podnet, je dostupný na webovej stránke úradu: https://portalpodnetov.udzs-sk.sk/1-poskytnuta-zdravotna-starostlivost/.

S čím je potrebné obrátiť sa na inú inštitúciu

Úrad nemôže konať nad rámec príslušným zákonom stanovených kompetencií a nemôže riešiť podania týkajúce sa napr.:

  • náhrady škody pri poskytovaní zdravotnej starostlivosti - ak sa podávateľ domnieva, že mu bola spôsobená škoda a požaduje za ňu finančné odškodnenie, nárok rieši najskôr mimosúdne s poskytovateľom zdravotnej starostlivosti. Pokiaľ nedošlo k vzájomnej dohode, podávateľ má právo obrátiť sa na príslušný súd,
  • odmietnutie poskytnutia zdravotnej starostlivosti - ak bolo podávateľovi odmietnuté poskytnutie zdravotnej starostlivosti, obráti sa na inštitúciu, ktorá príslušnému poskytovateľovi zdravotnej starostlivosti vydala povolenie na prevádzkovanie zdravotníckeho zariadenia - v drvivej väčšine prípadov je to samosprávny kraj, resp. Ministerstvo zdravotníctva SR. Viac na: https://portalpodnetov.udzs-sk.sk/9-ine/
  • správanie zdravotníkov a etický kódex - ak má podávateľ výhrady k správaniu alebo prístupu zdravotníckych pracovníkov, obráti sa na príslušnú etickú komisiu https://portalpodnetov.udzs-sk.sk/3-spravanie-zdravotnikov/.


Aká je vaša osobná skúsenosť s podaním podnetu na Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou (ÚDZS)?

17%
50%
11%
0%
22%