Pacienti a COVID-19
Reprezentatívny prieskum AOPP (apríl 2020)
Nedostatočné vyhodnotenie akútneho stavu pacienta, odsúvanie výkonov a vyšetrení, ale aj preventívnych prehliadok mohlo znížiť šance pacienta na úspešnú liečbu. Správna a včasná liečba je potrebná na zmiernenie prípadných komplikácií mnohých ochorení, ktoré sa môžu pridružiť v dôsledku časového odsúvania liečby pacienta.
Na základe výsledkov prieskumu vyplynulo, že:
- takmer každý 3. pacient sa ku svojmu lekárovi dostal menej často ako pred zavedením opatrení v dôsledku šíriacej sa nákazy Covid-19,
- až ¼ pacientov v prieskume uviedla, že k špecializovanému lekárovi chodí oveľa menej ako v čase, keď neboli prijaté karanténne opatrenia,
- väčšina lekárov vyšetrila pacienta fyzicky len v nevyhnutných prípadoch, do ordinácie všeobecného alebo špecializovaného lekára sa dostalo len 36 % prípadov,
- zdravotná starostlivosť sa vo veľkej miere sústredila najmä na telefonickú či mailovú konzultáciu, prípadne na predpisovanie liečby na e-recept, mnoho pacientov sa však k svojmu lekárovi nemohlo vôbec dovolať.
Zdroj: Tlačová správa, Asociácia na ochranu práv pacientov na Slovensku, 2020
Pacientske organizácie a COVID-19
Prieskum v súvislosti s pandémiou COVID-19 mal názov Pandémia COVID-19 a jej dopad na pacientske organizácie na Slovensku.
Hlavným cieľom bolo porozumieť hĺbke a rozsahu dopadu pandémie ochorenia COVID-19 na pacientske organizácie, ich fungovanie a zdroje. Všetky otázky v prieskume sa zamerali na zmeny súvisiace s vyhlásením mimoriadnej situácie spojenej s globálnou pandémiou ochorenia COVID-19 v našej krajine. Zapojené pacientske organizácie porovnávali fungovanie organizácie pred marcom 2020 a po marci 2020.
Dotazníkové otázky sa zamerali na zisťovanie dát o:
- všeobecných zmenách fungovania pacientskych organizácií po vyhlásení mimoriadnej situácie spojenej so šírením COVID-19,
- dopade mimoriadnej situácie na ľudské zdroje, financovanie a správu organizácií,
- potrebách a odporúčaniach týkajúcich sa zvládnutia podobnej situácie v budúcnosti.
Výsledky prieskumu
Potreby pacientskych organizácií týkajúce sa zvládnutia situácie do budúcnosti
- zručnosti – aby vedeli rýchlo a adekvátne reagovať,
- technika – nedostatočné alebo zle fungujúce technické vybavenie a zázemie,
- ľudské zdroje – nárast objemu práce v kombinácii s nárastom nedostatku ľudí.
Potreby pacientskych organizácií v oblasti fundraisingu
- došlo k výrazným zmenám vo vykonávaní pravidelných fundraisingových aktivít (67%) – nepripravenosť pacientskych organizácií,
- zmena v spôsobe vykonávania práce – prechod na formu home office (89 %),
- 3 najdôležitejšie zmeny, ktoré pacientske organizácie plánujú:
- nastavenie pravidelnej komunikácie s darcami,
- lepšia kombinácia osobných a virtuálnych aktivít,
- lepšie zhromažďovanie údajov o darcoch/kvalitnejšie databázy.
Aké sú najväčšie potreby pacientskych organizácií?
Je potrebné rozvíjať vzdelávanie pacientskych organizácii v oblasti IT technológii, pomôcť im pri zabezpečovaní technického vybavenia, telemedicíny, e-learningu, legislatívy a jej flexibilného implementovania do praxe, komunikácie s orgánmi samosprávy a štátnej správy, nových foriem fundraisingu, vyhľadávanie projektov a príležitosti, posilnenie – aj personálne v prípade krízového manažmentu, výskumná a analytická činnosť.
Zdroj: getREADY–Future Lab.
Foto: pixabay.com