Po diskusnej relácii na TA3 k výročnej správe Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou sa dohodli predseda úradu MUDr. Mgr. Michal Palkovič, PhD., MHA, MPH a naša prezidentka na pracovnom stretnutí za účasti členov predsedníctva a predstaviteľov úradu kvôli prediskutovaniu možností spolupráce ÚDZS s AOPP s cieľom zlepšenia informovanosti pacientov a verejnosti o činnosti a pôsobnosti úradu vo veciach prislúchajúcich úradu zo zákona. Počas diskusie sme sa dotkli tém Informovaného súhlasu pacienta, ako zlepšiť jeho praktickú aplikáciu v praxi, pretože aj v rámci podávania podnetov zo strany pacientov a verejnosti ide často o nedostatočné pochopenie informácií pacientmi pred začatím liečby a realizáciou jednotlivých zákrokov.
Zhodli sme sa na tom, že dôležitá je edukácia pacientov a verejnosti, aby v prípade nespokojnosti s poskytovanou zdravotnou starostlivosťou riešili sťažnosti priamo na mieste s poskytovateľom, vedením oddelení a nemocníc, čím sa dá predísť zanedbaniu zdravotnej starostlivosti a jej následkom. Úrad pre dohľad nemá personálne kapacity na výkon mediačnej činnosti, ktorá by mohla vyriešiť podnety v rámci dohôd medzi poskytovateľmi a pacientmi.
Keď sa pri prešetrovaní podnetov preukáže, že došlo k pochybeniu, snahou úradu je okrem sankcií navrhovať opatrenia na odstránenie nedostatkov a zamedziť, aby došlo k obdobným pochybeniam u iných poskytovateľov. Cieľom opatrení má byť skvalitňovanie zdravotnej starostlivosti. Predseda úradu uviedol, že je potrebné od seba oddeliť medicínske a právne akty s dôrazom kladenia zodpovednosti na strane zdravotníckych pracovníkov, rovnako aj na strane pacientov v rámci dodržiavania liečebného režimu.
Informácie pre občanov sú dostupné na: https://www.udzs-sk.sk/dohlad-nad-zdravotnou-a-osetrovatelskou-starostlivostou/informacie-pre-obcanov/.
Členky predsedníctva sa zaujímali aj o činnosť Národného kontaktného miesta pre cezhraničnú zdravotnú starostlivosť v Slovenskej republike. Viac informácii je dostupných na: https://nkm.sk/
Poukázali sme na potrebu zjednodušenia vysvetlenia európskych predpisov, v ktorých sa bežní ľudia a pacienti ťažšie orientujú.
Napriek tomu, že úrad neprešetruje poplatky v zdravotníctve, zhodli sme sa na tom, že je potrebný ich audit, ktorý má realizovať MZ SR, a nastavenie jasných a transparentných pravidiel. Obdobne ako aj v prípade manažmentu pacienta musí byť stanovená adresná zodpovednosť tak, aby sa pacient v systéme nestrácal a dostal sa včas k potrebnej zdravotnej starostlivosti.