S chorobami nezriedka prichádzajú aj problémy. Pacienti často nevedia, aké majú práva pri poskytovaní zdravotnej starostlivosti. Hľadajú inštitúcie, na ktoré sa môžu obrátiť v prípadoch, keď s poskytnutou zdravotnou starostlivosťou nie sú spokojní. Často sa dostávajú do finančne zložitých situácií a nepoznajú, kde a koho môžu požiadať o pomoc v sociálnej oblasti. Asociácia na ochranu práv pacientov SR preto pripravila unikátnu brožúru – Sprievodcu právami pacienta na sociálnu a zdravotnú starostlivosť.
Problematika práv pacienta na sociálnu a zdravotnú starostlivosť je rozsiahla, brožúra preto ponúka základné poznatky, ako aj nasmerovanie, kde môže pacient nájsť podrobnejšie informácie. Zrozumiteľne vysvetľuje, na ktoré inštitúcie sa v prípade istých životných situácií môže pacient obrátiť, pričom uvádza aj kontakty. Informuje, aké má pacient práva a odpovedá na často kladené otázky.
Dozviete sa v nej aj:
- Kde sa sťažovať, ak sa pacientovi nepáčil prístup ošetrujúceho personálu;
- Na aký úrad na obrátiť, ak si od pacienta lekár vypýtal zvláštny poplatok;
- Kedy a komu vracia zdravotná poisťovňa peniaze za lieky;
- Ako sa pacient môže dostať k lieku, ktorý nie je registrovaný na Slovensku;
- Čo môže urobiť pacient, ak jeho zdravotná poisťovňa nemá zmluvu s určitým lekárom;
- Na akú starostlivosť má nárok neplatič zdravotného poistenia;
- Ako si vybaviť poukaz na kúpeľnú liečbu;
- Kde si vybaviť invalidný dôchodok;
- Aké výhody si môžu uplatniť držitelia preukazu ZŤP;
- Čo robiť v prípade, ak pacient pre svoje ochorenie ďalej nemôže vykonávať prácu a zároveň nemá nárok na invalidný dôchodok;
- a mnoho ďalších.
Praktickú príručku pre pacientov pripravila členka Predsedníctva AOPP Miroslava Fövényes. Prečítať a stiahnuť si ju môžete tu.