Zákon o mimovládnych organizáciách oslabí občiansku spoločnosť

26.03.2025
article_981

Asociácia na ochranu práv pacientov (AOPP) predložila zásadnú pripomienku k návrhu novely zákona č. 213/1997 Z. z. a ďalším súvisiacim zákonom, ktorý má zaviesť nové povinnosti pre mimovládne a neziskové organizácie. Mimovládne a neziskové organizácie (MNO) plnia nezastupiteľnú úlohu pri riešení problémov pre rôzne skupiny obyvateľov, častokrát v náročných personálnych a finančných podmienkach.

Naším cieľom je podporiť transparentnosť, a súčasne zlepšovať priestor pre nezávislú občiansku spoločnosť. Prijatie navrhovaných zmien by pre mnohé MNO znamenalo prekážky, ako napríklad nadmernú administratívnu záťaž na pokrytie ktorej nemajú kapacity, preto by návrh mohol odrádzať najmä malé MNO o ďalšieho fungovania.

Navrhovanú zmenu zákona vnímame ako potenciálne nevyváženú. Vyzývame preto poslancov Národnej rady SR aby novelu zákona neschválili, a vytvorili tým čas na vecnú diskusiu, alebo upravili znenie zákona tak, aby neviedol k likvidácii sektora, ktorý dnes často supluje úlohu štátu.

Ako nezisková organizácia, ktorá od roku 2001 zastupuje práva pacientov, vnímame navrhovanú právnu úpravu ako potenciálne problematickú z niekoľkých kľúčových dôvodov:

1. Možný zásah do základných práv

  • Návrh zasahuje do práva na súkromie (čl. 16 Ústavy SR, čl. 8 Charty základných práv EÚ)
  • Ohrozuje slobodu združovania (čl. 29 Ústavy SR, čl. 11 EÚ Charty)
  • Môže vyvolať tzv. chilling effect, ktorý odradí ľudí od zapájania sa do činnosti organizácií zameraných na environmentálne, sociálne alebo ľudsko-právne ciele

2. Nepomer medzi záťažou a prínosom

Predložený návrh ukladaním administratívne náročných povinností všetkým MNO vytvára neprimeranú záťaž najmä pre malé a dobrovoľnícke organizácie, ktoré nemajú profesionálny aparát ani IT kapacity. V kombinácii s hrozbou likvidácie ide o veľmi prísny režim bez záruk proporcionality.

3. Potencionálny rozpor s európskou legislatívou

Zákon v Maďarsku bol zrušený Súdnym dvorom EÚ pre rozpor s Chartou základných práv EÚ. Preto je potrebná jasná a vecná diskusia, aby zlepšovanie prostredia a zvyšovanie transparentnosti nevytvárali priestor na diskusie o rozpore s európskou legislatívou.

4. Nedostatočná ochrana pred zneužitím

Návrh neobsahuje dostatočné záruky na ochranu pred selektívnym uplatňovaním.

5. Existujúce alternatívy v právnom poriadku

Už dnes majú MNO, ktoré čerpajú finančné prostriedky a podporu z verejných zdrojov povinnosť zverejňovať výročné správy, či predkladať záverečné správy, a vzťahujú sa na nich aj zákony z oblastí určujúcich povinnosť dodržiavať finančnú disciplínu.


Vzhľadom k možným vážnym dopadom navrhovanej novely zákona č. 213/1998 Z.z. a ďalších súvisiacich zákonov sme aj poslancov Národnej rady SR požiadali o úpravu návrhu zákona v zmysle:

  1. Zúžiť rozsah povinných údajov uvádzaných vo výkaze o transparentnosti, najmä:
    • zrušiť povinnosť uvádzať mená a priezviská všetkých osôb, ktoré darovali neziskovej organizácii sumu nad 5 000 EUR,
    • vyšpecifikovať rozsah identifikačných údajov osôb v orgánoch MNO (obmedziť iba na správnu radu, dozornú radu a pod.), resp. uviesť, že sa uvedené nevzťahuje na Valné zhromaždenie.
  1. Navrhujeme zrušiť ustanovenie, ktoré umožňuje zrušenie alebo likvidáciu mimovládnej neziskovej organizácie ako sankciu za neuloženie výkazu o transparentnosti.

Ako primeranejší a ústavne proporčný nástroj navrhujeme ponechať:

  • systém správnych pokút a opakovanej výzvy na nápravu,
  • dočasné pozastavenie možnosti čerpať verejné prostriedky, vrátane:
  • asignácie z 2 % dane z príjmu,
  • účasti v dotačných schémach verejnej správy,
  • čerpania prostriedkov z fondov nadácií financovaných zo štátneho rozpočtu alebo získavajúcich prostriedky z asignácie z 2 % dane z príjmu.

Takýto mechanizmus zabezpečuje tlak na splnenie povinností, no bez zásahu do samotnej existencie MNO, čím sa predíde ohrozeniu slobody združovania podľa čl. 29 Ústavy SR a čl. 11 Charty základných práv EÚ.

  1. Zvýšiť hranicu príjmov pre povinnosť podávať výkaz
  • minimálne na 50 000 EUR ročne – analogicky so zákonom o účtovníctve, respektíve povinnosť pre tie MNO, ktoré získavajú dotácie z verejných inštitúcií na Slovensku.
  1. Jasne vyšpecifikovať pojem lobing, alebo upraviť iba tie časti, ktoré môžu mať vplyv na rozhodovanie štátnych orgánov, či poslancov tak Národnej rady ako aj miestnych samospráv.
  • Napríklad je možné čerpať inšpiráciu z Európskeho registra transparentnosti (EU Transparency Register), ktorý bol zriadený v roku 2011 a aktualizovaný v roku 2021. Prevádzkuje ho spoločne Európsky parlament a Európska komisia.

Ako vnímate benefity poskytované zdravotnými poisťovňami a ich vplyv na účasť na preventívnych prehliadkach? (Napríklad preplatenie dentálnej hygieny a ošetrenie u zubára, preplatenie časti nákladov na rám okuliarov a podobne.)

21%
25%
36%
0%
18%