Testovali sme, ako nemocnice komunikujú s pacientmi

22.11.2017
article_278

Prezradí vám nemocnica, aké má termíny na operácie a koľko vás to bude stáť?

Pani Moniku (celé meno si neželala zverejniť) čaká operácia a výmena bedrového kĺbu. Jej problémy spustila pred tromi rokmi autonehoda, časom sa veľmi hlasno ozvali následky zranenia. Teraz verí, že po operácii sa vytratí bolesť, ktorú už niekoľko mesiacov prežíva.

Najprv sa však musí rozhodnúť, ktorej nemocnici sa zverí do rúk. Zistila, že to nebude ľahká voľba.

„Pýtala som sa aj známych, či nemajú konkrétne skúsenosti, ale nikto z nich nemal také zdravotné ťažkosti ako ja,“ opisuje pani Monika.

Pacienti často riešia takéto dilemy, diskusné fóra na internete sú plné podobných otázok. Často hľadajú informácie, ktorá nemocnica robí konkrétny zdravotnícky zákrok a ako dlho budú čakať.

Redakcia Aktuality.sk skúsila s pacientkou Monikou zistiť, či je možné získať takéto informácie e-mailom.

Napísali sme nemocniciam

S pacientkou sme si vybrali deväť veľkých štátnych a deväť menších nemocníc. Chceli sme vedieť len základné veci: či robia výmenu bedrového kĺbu, ako dlho sa čaká na zákrok a či sa za operáciu niečo platí. 

Nemocniciam sme poslali elektronickou poštou otázky a nechali dostatok času na odpovede. Po troch týždňoch pani Monika skontrolovala e-mail a zistila, že jej odpovedalo 12 nemocníc.

Potešujúce je, že polovica z nich zareagovala promptne do jedného dňa. Druhá polovica sa ozvala v priebehu týždňa a pol. 

Z menších nemocníc nezareagovali dve, aj u niektorých veľkých štátnych nemocníc sme zistili, že v tomto druhu komunikácie majú stále medzery. Štyri z nich sa vôbec neozvali. 

Najväčšia Univerzitná nemocnica Bratislava má na svojej webovej stránke dokonca samostatný formulár, cez ktorý jej možno poslať otázky, čo sme aj využili. No odpovede sa pani Monika stále nedočkala.

S odstupom času sme poslali nemocnici aj novinárske otázky a pýtali sa, ako pristupuje k mailovej komunikácii s ľuďmi.

„Odpovedáme elektronicky alebo písomne v lehotách podľa zákona č. 211/2000 Z. z. (infozákon, pozn. red.),“ odpovedala nám hovorkyňa UNB Eva Kliská.

Podľa infozákona je lehota osem pracovných dní, na odpoveď od UNB čaká pani Monika už 14 pracovných dní.

Cez formulár oslovila naša pacientka aj trnavskú nemocnicu. Ani tam nepochodila. Na otázky nereagovali ani v žilinskej a martinskej nemocnici. 

Pani Moniku napríklad ani nepožiadali, aby svoje otázky poslala formou žiadosti podľa infozákona.

Našli si čas

Nemocnice, ktoré si našli čas na odpoveď, boli ústretové. Z odpovedí sme sa dozvedeli presne to, na čo sme sa pýtali, niekde aj viac.

Napríklad štátna bankobystrická nemocnica pani Monike odpísala aj to, ktoré dni sa môže zaradiť do poradovníka, že potrebuje výmenný lístok, a za poplatok si môže vybrať operatéra či nadštandardnú izbu.

V nemocnici v Michalovciach (patrí pod Pentu) nás nakontaktovali na primára, ktorý nám rovno navrhol termín stretnutia.

Nemocnice, ktoré takéto operácie nerobia, zase vo väčšine prípadov odporučili pani Monike rovno zariadenie, na ktoré by sa mohla obrátiť.

Rezervy nemocníc

Neziskovky Transparecy International Slovensko (TIS) a inštitút INEKO nedávno prezentovali nový rebríček najlepšich nemocníc. Jednou z oblastí, na ktorú sa pozreli, bola aj ich transparentnosť a otvorenosť.

Jednoznačne najlepšie z toho vyšla už spomínaná banskobystrická nemocnica, za ňou nasledovala ľubovnianska nemocnica.

Priemerné skóre za všetky nemocnice však bolo ani nie 50 percent.

„Stále teda existuje priestor na to, aby nemocnice otvorenejšie komunikovali s verejnosťou aj pacientmi, či sprehľadnili informácie, ktoré na svojich weboch už majú,“ hovorí o zisteniach Barbora Tholtová z TIS.

Transparency sa pozrelo na to, v akej forme zverejňujú zmluvy, či uvádzajú svoje hospodárenie a sponzorov. Tiež ich zaujímalo, či majú na webovej stránke informácie pre pacientov ako typy a cenníky výkonov, ale aj kontaktné údaje na jednotlivé oddelenia.

Čím viac informácií o sebe nemocnica zverejní, tým viac uľahčí pacientom ich rozhodovanie, či je pre nich tá správna.

Mystery shopping

Jednou z oblastí, na ktorú sa Transparency zameralo, bola aj komunikácia nemocníc s ľuďmi. Využili metódu mystery shopping. Pri tejto metóde rozposielal infožiadosti do zdravotníckych zariadení bežný človek. Zo 40 oslovených nemocníc mu 15 neodpovedalo. Pri tomto zisťovaní však boli otázky z úplne iného súdka ako tie naše.

Dotyčný sa pýtal na to, aké sú platy a kritéria odmeňovania riaditeľov nemocníc.

„Viac ako tretina oslovených nemocníc na infožiadosť občana vôbec nereagovalo, napriek tomu, že majú takú povinnosť na základe slobodného prístupu k informáciám,“ hovorí Tholtová.

Aj z tých nemocníc, ktoré odpovedali, iba štyri poslali úplné odpovede.

„Prieskum naznačuje, že možnosti občana prakticky využiť slobodný prístup k informáciám sú pri nemocniciach obmedzené,“ konštatuje Tholtová.


Článok prevzatý z: https://www.aktuality.sk/clanok/539605/testovali-s...


Aká je vaša osobná skúsenosť s podaním podnetu na Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou (ÚDZS)?

14%
57%
19%
3%
8%