Tehotná žena prišla s tažkosťami na pohotovosť, vypýtali si urgentný poplatok

11.01.2018
article_297

Vo vysokom stupni tehotenstva išla na urgent a musela zaplatiť desať eur. Jej manžel o tom napísal na sociálnu sieť, nemocnica sa ohradila.

Prvého januára dostala tehotná manželka Ivana Baloga bolesti. Cez deň ju pichalo v podbrušku, podvečer mala výtok a termín pôrodu (25. január) sa blížil.

„Ostala v strachu, čo ak,“ hovorí Balog. Mysleli si, že ide o plodovú vodu a tak zamierili na príjem do nitrianskej nemocnice.

Lekárka tehotnú ženu vyšetrila a povedala, že zatiaľ je všetko v poriadku, má navštíviť gynekológa a ak by sa bolesti zhoršovali, má opäť prísť na pôrodnícky príjem. Tak situáciu opísal manžel.

„Ako sme odchádzali, tak od manželky vypýtali poplatok 10 eur,“ hovorí.

Prekvapilo ho to a zároveň aj nahnevalo. Pýtal sa teda, že keď bude planých poplachov viac a vrátia sa do nemocnice, či zase bude platiť, až kým manželka neporodí.

„Pani doktorka so sestričkou mi tvrdili, že áno. Že ich to mrzí, no že oni to nevymysleli,“ hovorí Balog.

Za celé tehotenstvo išli na urgent len raz. Odhodlali sa najmä preto, že termín bol už blízko. Gynekológ, ku ktorému zavítali pár dni potom, im mal povedať, že manželka je pripravená kedykoľvek porodiť. 

Balog si myslí si, že niektoré ženy s bolesťami môžu kvôli poplatku otáľať s návštevou pôrodníckeho príjmu, najmä ak majú hlboko do vrecka.

Jeho prípad vyvolal na sociálnej sieti veľa vášní. 

Zákon a tehotné ženy

Desať eurový poplatok sa vyberá na ústavnej pohotovostnej službe (urgentných príjmoch) od novembra minulého roka.

Má to odradiť ľudí, aby chodili s menšími zdravotnými ťažkosťami na urgenty, ktoré slúžia pre ťažké prípady.

Legislatíva na druhej strane presne stanovuje, kedy pacient za vyšetrenie na urgente nezaplatí nič, na tehotné ženy ale akosi nemyslí.

Oslovili sme aj Fakultnú nemocnicu v Nitre. Tá sa ale bráni, že prípad tak, ho opísal pán Balog, sa nezakladá na pravde a musí sa voči nemu ohradiť.

Vysvetľuje, že žena prišla s podozrením, že jej odtiekla plodová voda, lekárka ale po vyšetrení skonštatovala, že sa tak nestalo. 

„Bolo jej vysvetlené, že za vyšetrenie jej bude účtovaný poplatok 10 eur, vzhľadom na to, že na základe vyšetrenia lekárkou jej stav nebol vyhodnotený ako akútny," uviedla hovorkyňa FN Nitra Tatiana Timková.

O prípad sa zaujímal aj minister zdravotníctva Tomáš Drucker. Informácie má od nemocnice a hovorí, že sa nezhodujú s tým, čo prezentoval manžel pacientky. Na ich základe usúdil, že poplatok nemocnica vybrala oprávnene. 

„Neboli žiadne objektívne príznaky u tejto pacientky. Vyšetrenie aj s napísaním správy trvalo asi 25 minút, v takomto prípade určite má desať euro zmysel,“ hovorí šéf zdravotníckeho rezortu.

Nevylúčil, že to ešte nechá prešetriť Úradom pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou.

Ak by pacientku vyšetrovala lekárka aspoň dve hodiny, poplatok by neplatila. Dĺžka ošetrenia predpokladá aj vážnosť situácie. 

Pripravujú usmernenie

„Pokiaľ by išlo o pacientku, ktorá má krvácanie, nemyslím si, že by poskytovanie zdravotnej starostlivosti trvalo 20 minút, tie objektívne kritériá, už dnes nastavené, by boli dostatočné,“ hovorí minister. 

Napriek tomu požiadal svojich ľudí, aby spoločne s odborníkmi z urgentných príjmov pripravili nové usmernenie. Tak, aby pri deťoch a tehotných ženách určili, v akých konkrétnych prípadoch od nich nebudú požadovať poplatok.

„Bolo by neférové, ak by žena vo vysokom štádiu tehotenstva, v obave o stratu dieťaťa, prišla a platila desať eur, len za to, že tam (na urgente, pozn. red.) nebola dve hodiny,“ hovorí Drucker.

Kedy by malo byť usmernenie hotové, minister neuviedol. 

Problémové poplatky

Kedy pacient neplatí na ústavnej pohotovostnej službe? Ak ošetrenie trvá viac ako dve hodiny, ak prišiel s čerstvým úrazom, alebo ak je pacient po vyšetrení hospitalizovaný.

To, či bude pacient platiť, alebo nie závisí v konečnom dôsledku od rozhodnutia ošetrujúceho lekára.

Ak by mal pacient námietky voči pokute, môže sa sťažovať, avšak len na dotyčnú nemocnicu – teda zamestnávateľa daného lekára. Minister však pripúšťa, že by sa mohla zriadiť funkcia ombudsmana.

To, že poplatky nielen v nemocniciach, ale aj v ambulanciách stále vyvolávajú otázniky, svedčia aj naše skúsenosti. Minister tvrdí, že mu ľudia píšu kvôli poplatkom, ktoré však nemajú čo v ambulanciách robiť. Ľuďom v takýchto prípadoch odporúča obrátiť sa na vyššie územné celky, ktoré to majú kontrolovať.

Autor: aktuality.sk


Článok prevzatý z: https://www.aktuality.sk/clanok/553624/tehotna-zen...


Aká je vaša osobná skúsenosť s podaním podnetu na Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou (ÚDZS)?

14%
57%
19%
3%
8%