Napríklad v ambulancii jedného košického ortopéda vám hrozí, že zaplatíte 10 eur za to, že ste zaklopali. Čo lekár môže a čo, naopak, nesmie spoplatniť? Ako zistíte, či ste v práve alebo nie? Už vyše roka by ste nemali platiť za objednanie u lekára a takmer rok ani za prednostné vyšetrenie. Ak sa tak deje, poskytovateľ zdravotnej starostlivosti porušuje zákon. „Všetky úkony z tejto kategórie hradia zdravotné poisťovne,“ pripomína hovorkyňa ministerstva zdravotníctva Stanislava Pondelová. Poplatky za iné úkony lekár musí mať v cenníku a ten musí byť na viditeľnom mieste.
Spoplatňujú sa najmä rôzne vyšetrenia a potvrdenia na žiadosť pacienta alebo nad rámec toho, čo uhrádzajú zdravotné poisťovne. Ide napríklad o:
Lekár si zostaví cenník zdravotných výkonov a pošle ho na kontrolu samosprávnemu kraju. Ak sa na zozname nachádza niečo, čo zdravotná poisťovňa uhrádza, lekár to musí zo zoznamu odstrániť. „Ak má pacient pochybnosti o oprávnenosti vyberaného poplatku, môže dať podnet na odbor zdravotníctva vyššieho územného celku,“ dodáva Stanislava Pondelová z ministerstva zdravotníctva.
V minulosti sa vyskytli prípady, keď pacient musel platiť za klimatizáciu v čakárni či hygienické návleky, ale aj za vypracovanie lekárskej správy či len „radu lekára“. Od apríla 2015, keď začala platiť novela zákona o rozsahu zdravotnej starostlivosti, sa takéto nezmysly z ambulancií vytrácajú.
U lekára, ktorý nemá zmluvu so zdravotnou poisťovňou, sa úhrada za poskytnutú zdravotnú starostlivosť uskutočňuje mimo systému zdravotného poistenia. Za čo požaduje úhradu a v akej výške, je iba v jeho kompetencii. Musí však informovať pacienta, že ide o nezmluvného poskytovateľa, a zverejniť cenník svojich poplatkov.
Zdroj: Nový čas, http://www.cas.sk/clanok/397562/pozor-na-poplatky-...