Nikto nemá rád klamstvá, zdravotníctvo potrebuje pravdivé dáta

31.08.2017
article_240

Žijeme v dobe digitalizácie, keď celý svet prekypuje informáciami. Vieme si vďaka nim vybrať najlepšiu techniku, objednať tovar z opačného konca sveta či poslať deti do dobrých škôl. Čo však stále na Slovensku ani v 21. storočí nevieme, je vybrať si kvalitnú nemocnicu.

Nie preto, že by sme takú nemali alebo nevedeli pomenovať kvalitu. Dôvodom je, že zdravotnícke zariadenia nedokážeme na základe tvrdých dát porovnávať, a teda netušíme, ktoré je dobré a ktoré horšie. Aj v zákone o zdravotnej starostlivosti či Charte práv pacientov sa pritom píše, že pacient má nárok na informácie.

Treba povedať, že snaha sledovať kvalitu v zdravotníctve na Slovensku je. Akurát prakticky sa naposledy prejavila v roku 2009, keď bola posledná aktualizácia legislatívne stanovených Indikátorov kvality zdravotnej starostlivosti.

Svet sa medzičasom posunul míľovými krokmi a na kvalitu v nemocniciach dozerá oveľa dôslednejšie, na základe viacerých parametrov. Na Slovensku zdravotné poisťovne zbierajú nedostatočné údaje, ktoré mnohokrát navyše ani neodrážajú realitu. Buď preto, že si nemocnice rozdielne vysvetľujú metodiku ich zberu, alebo ich úmyselne skresľujú či zatajujú.

Aj keď čísla zrejme nebudú lichotivé, sú predpokladom, aby sa nemocnice vyrovnali s nedostatkami.

A zdravotníci sa boja hovoriť pravdu. Myslia si, že by išli sami proti sebe, ak by napríklad priznali, koľkým pádom pacientov nezabránili. Sčasti za to môžu aj médiá, ktoré niekedy zbytočne „kriminalizujú“ zdravotníkov v honbe za senzáciou.

Samozrejme, hrubé pochybenia, na ktoré doplácajú pacienti, treba odsúdiť. Nielen verejne. No kritizovať, že sú v slovenských nemocniciach infekcie, je zbytočné. Aj zahraničné ich majú a oficiálne dáta o ich rozsahu vysoko prekračujú falošné čísla, ktoré sa vykazujú na Slovensku.

Pre každého je dôležité, aby sa nemusel báť chodiť do práce. Mali by sme tento pocit dopriať aj zdravotníkom. Zároveň by sa však aj oni sami mali pokúsiť o zmenu kultúry a začať pracovať s pravdivými dátami. Až potom sa budeme vedieť porovnávať so svetom a Slováci si lepšie uvedomia skutočnú kvalitu nášho zdravotníckeho personálu a nemocníc.

Rovnako ako bezpečnosť je pre pacienta dôležitá dôvera. Aj preto by sa zdravotníci nemali báť hovoriť pravdu. I keď čísla pre nich nebudú lichotivé, fakt, že v nemocnici majú snahu nastaviť si zrkadlo a popasovať sa s nedostatkami, pacient ocení viac ako klamstvá. Tie koniec koncov nemá rád nikto ani v bežnom živote.

Autor: Mária Hunková, Trend


Článok prevzatý z: https://www.etrend.sk/trend-archiv/rok-2017/cislo-...


Aká je vaša osobná skúsenosť s podaním podnetu na Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou (ÚDZS)?

17%
50%
11%
0%
22%