Aké sú práva nás, pacientov? Prezradí brožúrka od AOPP

31.05.2017
article_211

S chorobami nezriedka prichádzajú aj problémy. Pacienti často nevedia, aké majú práva pri poskytovaní zdravotnej starostlivosti. Hľadajú inštitúcie, na ktoré sa môžu obrátiť v prípadoch, keď s poskytnutou zdravotnou starostlivosťou nie sú spokojní. Často sa dostávajú do finančne zložitých situácií a nepoznajú, kde a koho môžu požiadať o pomoc v sociálnej oblasti. Asociácia na ochranu práv pacientov SR preto pripravila unikátnu brožúru – Sprievodcu právami pacienta na sociálnu a zdravotnú starostlivosť.

Problematika práv pacienta na sociálnu a zdravotnú starostlivosť je rozsiahla, brožúra preto ponúka základné poznatky, ako aj nasmerovanie, kde môže pacient nájsť podrobnejšie informácie. Zrozumiteľne vysvetľuje, na ktoré inštitúcie sa v prípade istých životných situácií môže pacient obrátiť, pričom uvádza aj kontakty. Informuje, aké má pacient práva a odpovedá na často kladené otázky.

Dozviete sa v nej aj:

- Kde sa sťažovať, ak sa pacientovi nepáčil prístup ošetrujúceho personálu;

- Na aký úrad na obrátiť, ak si od pacienta lekár vypýtal zvláštny poplatok;

- Kedy a komu vracia zdravotná poisťovňa peniaze za lieky;

- Ako sa pacient môže dostať k lieku, ktorý nie je registrovaný na Slovensku;

- Čo môže urobiť pacient, ak jeho zdravotná poisťovňa nemá zmluvu s určitým lekárom;

- Na akú starostlivosť má nárok neplatič zdravotného poistenia;

- Ako si vybaviť poukaz na kúpeľnú liečbu;

- Kde si vybaviť invalidný dôchodok;

- Aké výhody si môžu uplatniť držitelia preukazu ZŤP;

- Čo robiť v prípade, ak pacient pre svoje ochorenie ďalej nemôže vykonávať prácu a zároveň nemá nárok na invalidný dôchodok;

- a mnoho ďalších.

Praktickú príručku pre pacientov pripravila členka Predsedníctva AOPP Miroslava Fövényes. Prečítať a stiahnuť si ju môžete tu.


Aká je vaša osobná skúsenosť s podaním podnetu na Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou (ÚDZS)?

14%
57%
18%
3%
8%