K. Kafková: Čo pre vás môže urobiť vaša zdravotná poisťovňa?

24.09.2016

Poctivo si platíte zdravotné odvody a očakávate za to patričnú zdravotnú starostlivosť. Je vám srdečne jedno, či vaša poisťovňa bude alebo nebude mať zisk alebo aké dostáva platby od štátu za jeho poistencov. Nechcete veľa, len dúfate, že ak budete mať zdravotný problém, pomôže vám.

Bežný pacient vníma zdravotnú poisťovňu len ako neosobnú inštitúciu a obracia sa na ňu v naliehavých prípadoch. Väčšinou, ak je situácia naozaj vážna. Po zažitých skúsenostiach sa právom pýta: pomohla mi vo chvíli, keď som ju potreboval? Keď som sa pre akútne bolesti súrne potreboval dostať na vyšetrenie k špecialistovi a on ma s odôvodnením – lebo vaša zdravotná poisťovňa - objednal až o tri mesiace? Keď som potreboval užívať drahší, ale pre mňa potrebný liek a vraj mi ho nemôžu predpísať? Keď čakanie na operáciu bolo neúmerne dlhé a pritom som vedel, že poistenci inej poisťovne sú uprednostnení?

Tieto príbehy som už počula mnohokrát. Niektorí pacienti mi ich rozprávali s postojom, že sa nedá nič robiť, systém nezmenia. Nechali sa niekým odradiť a ani sa nepokúsili o všetky možnosti, ktoré majú k dispozícii. Zavolať, poradiť sa, dohodnúť sa. Ale počúvam i o pozitívnych skúsenostiach. Ako im poisťovňa liečbu, i keď finančne náročnú, preplatila. Ako dostali sms s upozornením, že dva lieky, ktoré užívajú, by sa nemali kombinovať. Alebo mail, že prišiel čas na preventívnu prehliadku.

Preto každý rok všetkým známym pripomínam, ak ste nespokojní s vašou zdravotnou poisťovňou, práve teraz je čas na zmenu. Je to naše „pacientske“ základné právo, ktorým vieme vyjadriť náš názor, postoj a hlas. Lekára môžete zmeniť častejšie, poisťovňu iba raz za rok. Ja sama som to v minulosti tiež urobila a dnes neľutujem. Nerozhodujte sa rýchlo. Každá poisťovňa sa v súčasnosti snaží inak osloviť svojich súčasných, či budúcich poistencov.  Niektoré sa hrdia prepracovaným preventívnym programom, iné ponúkajú  zľavy u zmluvných partnerov. Jedna poisťovňa avizuje, že je lídrom v zabezpečovaní vysokošpecializovanej protónovej liečby pre svojich pacientov. Iná napríklad poisteným rodičom a dieťaťu zadarmo požičia podložku, ktorá monitoruje dych a pohyb dieťatka a tým pomáha predchádzať tzv. syndrómu náhleho úmrtia dojčiat. Ďalšia vsadila na bojovníkov a niektorým svojim poistencom pomôže uhradiť  liečbu aj nad rámec zákona. Zároveň svojim poistencom pre prípad potreby ponúka k dispozícii lekára na telefóne, a to 24 hodín denne.

Preto si všetko poriadne premyslite. Unáhlená akcia by vám neskôr mohla spôsobiť  problémy, napríklad keď zistíte, že s novou poisťovňou nemá zmluvný vzťah váš dlhoročný praktický lekár či stomatológ, ktorého neplánujete zmeniť.

Ak ste rozhodnutí a už budúci rok chcete byť poistencom novej poisťovne, nemáte na to príliš veľa času. Aby mohla zmena prebehnúť, žiadosť musíte vyplniť a poslať do 30. septembra. Žiadosť o prepoistenie môžete urobiť osobne na pobočke, prostredníctvom call centra, vyplnením elektronickej prihlášky alebo vyplnením a následným zaslaním papierovej prihlášky. Služby novej poisťovne budete môcť využívať od 1. januára budúceho roku.

V minulom roku požiadalo o prepoistenie 118 689 poistencov. Vyjadrite na svoju zdravotnú poisťovňu aj vy svoj názor. Či už svojím zotrvaním, alebo zmenou. Je nesmierne potrebné, aby aj takáto inštitúcia počula hlas svojich poistencov.  Možno tým pomôžete zlepšiť služby, ktoré nám zdravotné poisťovne poskytnú v budúcnosti.


Zdroj: https://kafkova.blog.sme.sk/c/433543/co-pre-vas-moze-urobit-vasa-zdravotna-poistovna.html


Aká je vaša osobná skúsenosť s podaním podnetu na Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou (ÚDZS)?

14%
57%
18%
3%
8%