Pacienti by mali nahlasovať zlyhanie pri poskytovaní zdravotnej starostlivosti

07.12.2015
article_4

Asociácia na ochranu práv pacientov SR (AOPP) vyzýva všetkých pacientov, aby nahlasovali zlyhanie alebo neposkytnutie adekvátnej zdravotnej starostlivosti v dotknutých nemocniciach. Pacienti môžu kontaktovať priamo manažment nemocníc, ako aj AOPP, ktorá pomôže pacientom z ktorejkoľvek nemocnice. „Sme tu pre členov aj nečlenov. Chceme spoločne s nimi dohliadať na poskytovanie zdravotnej starostlivosti na konkrétnych oddeleniach a nemocniciach,“ vysvetľuje Katarína Kafková, prezidentka AOPP.

Podľa AOPP je zabezpečenie adekvátnej zdravotnej starostlivosti hlavne úlohou manažmentu nemocníc. Preto každý, kto má podozrenie na zlyhanie zdravotnej starostlivosti, by mal okamžite kontaktovať riaditeľa nemocnice, aby ich podnet preveril na mieste a bez zbytočného zdržania. „Najdôležitejšie v tomto momente je, aby nedošlo k poškodeniu zdravia pacientov, či už je to poskytovanie akútnej alebo plánovanej zdravotnej starostlivosti,” upozorňuje K. Kafková. Pevne veríme, že nemocnice túto situáciu zvládnu. Z nášho pohľadu však takýto stav nie je dlhodobo udržateľný.

Podľa zákona paragrafu 17 zákona o zdravotnej starostlivosti, písomné sťažnosti pacientov má najprv preveriť riaditeľ nemocnice. Ak neodpovie alebo jeho odpoveď nie je uspokojivá, môže sa pacient obrátiť na Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou. Riaditelia nemocníc by v tejto kritickej situácii mali vybavovať podnety pacientov, ako aj ich príbuzných, čo možno najrýchlejšie. „Chceli by sme poprosiť aj lekárov, aby tiež boli ústretoví, trpezliví a pomáhali riešiť problémy pacientov,“ dodáva K. Kafková.


Aká je vaša osobná skúsenosť s podaním podnetu na Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou (ÚDZS)?

14%
57%
19%
3%
8%