http://aopp.sk/storage/app/uploads/public/67f/fa5/939/67ffa59398e11476849886.jpg
Slovensko čelí realite, v ktorej pacienti čoraz častejšie narážajú na porušovanie svojich práv. Nedostupnosť starostlivosti, vysoké poplatky či zlyhávajúca elektronizácia najviac zasahujú sociálne slabších, seniorov a chronicky chorých. AOPP preto pri príležitosti Európskeho dňa práv pacientov (18. apríl) upozorňuje: pacient musí byť opäť v centre systému. „Práva pacientov musia byť garantované nielen zákonom, ale aj zo základnej ľudskej morálky. V 21. storočí je neprijateľné, aby sa o zdraví rozhodovalo podľa výšky príjmu,“ hovorí Elena Marušáková, prezidentka AOPP.
Úspory, ktoré zasahujú práva pacientov
Deklarované šetrenie v zdravotníctve sa v praxi prejavuje na úkor pacientov, nie ako systémová efektivita. Už dnes pociťujeme:
Dôsledok? Neskoršia liečba, zhoršenie zdravotného stavu a vyššie náklady na systém. Šetrenie bez efektivity je ilúzia.
Nízke príjmy = nižšia šanca na zdravie
Z údajov pacientskej poradne AOPP vyplýva, že:
„Časť pacientov radšej odkladá návštevu lekára – nie zo strachu, ale preto, že si ju nemôžu dovoliť. Najčastejšie ide o stomatologickú či špecializovanú starostlivosť,“ upozorňuje Marušáková.
Charta práv pacientov: záväzok, nie formalita
Charta práv pacientov, prijatá v roku 2001 a podporená EÚ, garantuje právo na informácie, voľbu lekára, dôstojnosť, prevenciu, sťažnosť či náhradu škody. A napriek tomu sú tieto práva pre mnohých nedosiahnuteľné. „Zdravotníctvo nemá prehlbovať nerovnosti. Má byť službou pre každého. Pacient nie je prekážka, ale dôvod, pre ktorý systém existuje,“ uzatvára Marušáková.