http://aopp.sk/storage/app/uploads/public/67f/fa5/939/67ffa59398e11476849886.jpg

Práva pacientov nie sú luxus. V čase šetrenia sú čoraz častejšie porušované

16.04.2025
article_1000

Slovensko čelí realite, v ktorej pacienti čoraz častejšie narážajú na porušovanie svojich práv. Nedostupnosť starostlivosti, vysoké poplatky či zlyhávajúca elektronizácia najviac zasahujú sociálne slabších, seniorov a chronicky chorých. AOPP preto pri príležitosti Európskeho dňa práv pacientov (18. apríl) upozorňuje: pacient musí byť opäť v centre systému. „Práva pacientov musia byť garantované nielen zákonom, ale aj zo základnej ľudskej morálky. V 21. storočí je neprijateľné, aby sa o zdraví rozhodovalo podľa výšky príjmu,“ hovorí Elena Marušáková, prezidentka AOPP.


Úspory, ktoré zasahujú práva pacientov

Deklarované šetrenie v zdravotníctve sa v praxi prejavuje na úkor pacientov, nie ako systémová efektivita. Už dnes pociťujeme:

  • Nedostupnosť odborníkov – pacienti cestujú desiatky kilometrov.
  • Dlhé čakacie doby – mnohí sa vzdávajú včasnej diagnostiky.
  • Neefektívne eZdravie – pacienti stále prenášajú výsledky osobne.
  • Poplatky za všetko – od prevencie po objednanie termínu.

Dôsledok? Neskoršia liečba, zhoršenie zdravotného stavu a vyššie náklady na systém. Šetrenie bez efektivity je ilúzia.


Nízke príjmy = nižšia šanca na zdravie

Z údajov pacientskej poradne AOPP vyplýva, že:

  • Zdvojnásobil sa počet ľudí, ktorí žiadajú právnu pomoc.
  • Najčastejšie ide o sociálne slabších pacientov.
  • Dôvody? Nevedomosť o právach, obava z odmietnutia starostlivosti, nespravodlivé poplatky.

„Časť pacientov radšej odkladá návštevu lekára – nie zo strachu, ale preto, že si ju nemôžu dovoliť. Najčastejšie ide o stomatologickú či špecializovanú starostlivosť,“ upozorňuje Marušáková.


Charta práv pacientov: záväzok, nie formalita

Charta práv pacientov, prijatá v roku 2001 a podporená EÚ, garantuje právo na informácie, voľbu lekára, dôstojnosť, prevenciu, sťažnosť či náhradu škody. A napriek tomu sú tieto práva pre mnohých nedosiahnuteľné. „Zdravotníctvo nemá prehlbovať nerovnosti. Má byť službou pre každého. Pacient nie je prekážka, ale dôvod, pre ktorý systém existuje,“ uzatvára Marušáková.


Ako vnímate benefity poskytované zdravotnými poisťovňami a ich vplyv na účasť na preventívnych prehliadkach? (Napríklad preplatenie dentálnej hygieny a ošetrenie u zubára, preplatenie časti nákladov na rám okuliarov a podobne.)

27%
18%
32%
0%
23%