AOPP nesúhlasí s návrhom Verejného ochrancu práv sprístupniť neplatičom kompletnú zdravotnú starostlivosť

27.08.2024
article_878

Verejný ochranca práv sformuloval vláde a parlamentu pozičný dokument, v ktorom po konzultácii s ministerstvami, poskytovateľmi zdravotnej starostlivosti, charitatívnymi organizáciami a ďalšími subjektmi venujúcimi sa problematike chudobných, identifikoval 4 základné problémy v sociálno-zdravotnej starostlivosti na Slovensku. Jednou z oblastí, ktorej sa v dokumente venuje, je poskytovanie zdravotnej starostlivosti neplatičom, ďalšou tzv. následná a dlhodobá starostlivosť o pacientov prepustených z nemocnice, ktorí potrebujú čas na doliečenie, a dlhodobo chorých. Ako platforma venujúca sa právam pacientov, ktorá sa aj týmto témam dlhodobo venuje, vnímame potrebu reagovať a doplniť dokument z pozície práv pacientov.

Asociácia na ochranu práv pacientov víta aktivity zo strany Verejného ochrancu práv na zlepšenie postavenia pacientov, ktorí majú nedoplatky na zdravotnom poistení, a tak nemajú dostupnú tzv. „odkladnú“ zdravotnú starostlivosť.

Ktokoľvek, kto má dlh voči zdravotnej poisťovni, má zabezpečenú zdravotnú starostlivosť v rozsahu neodkladnej zdravotnej starostlivosti. Tento je presne určený v zákone č. 577/2004 Z.z., ktorý AOPP v rámci medzirezortného pripomienkového konania opakovane pripomienkovala a na podklade jej pripomienok sa tak podarilo rozšíriť úhradu napríklad aj pre tých, ktorí majú závažné infekčné ochorenie, alebo potrebujú vyšetrenie u špecialistu. AOPP chráni práva všetkých pacientov, preto nemôže súhlasiť s návrhom, ktorý by umožnil neplatičom dostupnosť celej, aj odkladnej zdravotnej starostlivosti. Takýto prístup by totižto viedol k diskriminácii tých, ktorí platia zdravotné odvody. Zároveň by to motivovalo mnoho zdravých ľudí, ktorí aktuálne nepotrebujú zdravotnú starostlivosť, k tomu, aby prestali platiť odvody do zdravotnej poisťovne. Už dnes sa stretávame s prípadmi, kedy ľudia, ktorí si celý život platili zdravotné odvody, nedostávajú pri niektorých špecifických ochoreniach finančne náročnú liečbu, ktorá je z pohľadu systému nákladovo neefektívna. A v týchto prípadoch aktívne hľadáme riešenia.

Nesystémový návrh, ktorým by sa plne zdostupnila celá zdravotná starostlivosť aj pre dlžníkov na zdravotnom poistení, by v konečnom dôsledku znamenal menej peňazí v systéme a tým zhoršenie dostupnosti zdravotnej starostlivosti pre všetkých. Preto navrhujeme, aby ministerstvo zdravotníctva v spolupráci so zdravotnými poisťovňami, ministerstvom financií a inými ministerstvami hľadali spôsob, ako pomôcť neplatičom vyrovnať svoj dlh. Toto sme opakovane videli u Sociálnej poisťovne, ktorá sa otázkou dlhu a neplatičov dlhodobo zaoberá. Pomoc ľuďom, ktorí nevládzu splatiť dlh, alebo aj zo zdravotných dôvodov ho nemôžu splatiť, sa javí ako najlepší spôsob, ako zlepšiť pre týchto ľudí dostupnosť zdravotnej starostlivosti. Takýto prístup neohrozí stabilitu už aj tak krehkého zdravotného systému a nebude mať negatívny vplyv na tých, ktorí zdravotné poistenie platia.

Stratégia dlhodobej starostlivosti AOPP sa dodnes neimplementovala

Témam dlhodobej starostlivosti sa AOPP venuje už niekoľko desaťročí. Upozorňovali sme predošlé vlády na to, že chorým a odkázaným, ktorý potrebuje dlhodobú starostlivosť, sa môže stať ktokoľvek, a to doslova zo dňa na deň. Ľuďom chýbajú informácie o možnostiach umiestnenia vo vhodnom zariadení, alebo v prípade umiestnenia narážajú na nezáujem personálu či rôzne „dobrovoľné“ príplatky. Ako Slovensko starne, môžu sa tieto problémy zabezpečenia dlhodobej starostlivosti prehlbovať. Obraz o situácii na Slovensku v tejto oblasti priniesli aj výsledky online prieskumu, ktorý sa v rámci projektu prípravy Stratégie dlhodobej starostlivosti realizoval na vzorke 568 respondentov so skúsenosťou s dlhodobou starostlivosťou v roku 2018.

Obrátili sme sa v tom čase aj na premiéra SR a vládu s prosbou o podporu prijatia zákona o dlhodobej starostlivosti v čo najskoršom termíne. Zo snáh sme neupustili ani počas ďalších rokov, čo prinieslo v rámci plánu obnovy iba čiastkové riešenia.

V roku 2019 vznikla pod gesciou Národného projektu splnomocnenca vlády SR pre mimovládne organizácie za AOPP Stratégia dlhodobej starostlivosti, ktorá mala slúžiť, slúžila a stále môže slúžiť ako návod pre vládne garnitúry v rámci komplexného prepojenia zdravotnej a sociálnej starostlivosti a pri príprave a schválení zákona o dlhodobej starostlivosti, ktorého návrhy boli pripravované v priebehu predošlých tridsiatich rokov.

Stratégia dlhodobej starostlivosti je zverejnená aj na stránke MZ SR. Nič nebráni tomu sa k nej po rokoch opäť vrátiť.


Aká je vaša osobná skúsenosť s podaním podnetu na Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou (ÚDZS)?

15%
55%
18%
3%
8%